Tudod miért annyira vonzó a frissen mosott ruha?

A gyertyáktól a tisztítószerekig a legtöbben a háztartási termékek illatosított változatait részesítjük előnyben az illatosítatlanokkal szemben. Ez nem véletlen: az illatok számos különböző módon hathatnak az emberre, növelhetik a figyelmet, emlékeket idézhetnek fel, és befolyásolhatják a hangulatot, a megismerést és a viselkedést.

Szerző: WK

A parfüm szó a latin „per fumum”, azaz „füstön keresztül” kifejezésből származik, ami a legősibb felhasználási módot tükrözi: a gyanták és aromás fák elégetését a levegő illatosítására a vallási rituálék és szertartások során. Az illatosított háztartási termékeknek is hosszú története van, amely a gyógynövények és fűszerek kozmetikumokba, gyertyákba és szappanokba való beépítéséig nyúlik vissza.

Aromaterápia – illatterápia a kozmetikában és otthon

Az ókori házvezetőnők illatos vizet locsoltak a tiszta padlóra és a párnákra, az ágyneműket aromás gyógynövényekkel szórták be, a ruhákat pedig cédrusládákban tárolták. A XIX. és XX. század tudományos felfedezései a technológiai innováció időszakát indították el, amely a szerves kémikusok által készített első szintetikus illatanyagokhoz vezetett.

Hangulatjavító és önbizalomnövelő

Az illatosított mosó- és tisztítószerek egyik legfontosabb célja a rossz szagok megszüntetése és a háztartási környezet felfrissítése. A kellemes illat emellett csökkenti a rossz szagok közérzetre gyakorolt negatív hatását, befolyásolhatja a termék használata közbeni élményt, élvezetessé teheti a feladatot, és a használat utáni, hosszú távú hatékonyságot mutató jelzésként működik, mint például a frissen mosott ruha illata. Az illatosított termékek további fontos előnye a termék által kiváltott érzelmi reakciókban rejlik, az illat érzelmi emlékeket előidéző ereje ugyanis a szaglás egyik meghatározó jellemzője.

A P&G vállalat mosószerek területén végzett korábbi vizsgálata, amelyben egy illatosított mosószer hűséges használóinak arckifejezését kódolták, miközben a mosószer illatát érezték, vagy kedvenc zenéjüket hallgatták, azt találta, hogy több pozitív érzelmet vált ki a mosószer illata, mint a kedvenc zenei válogatás. Számos piaci adat azt is kimutatta, hogy az illatosított termékek iránti kereslet a stresszes időszakokban – pl. a koronavírus-járvány idején – nagymértékben megnőtt, ami fontos bizonyítéka annak, hogy a jó illat pozitív hatással van a hangulatra és lelkiállapotra is.

– A Fresh Air a nagyszüleink idejében a friss kerti szellőn a facsipeszekkel felaggatott és a napsütés melegében csattogva-lengedezve megszáradt textíliáink ropogós frissességét idézi fel citrusos-aldehides-akvatikus, úgynevezett vizes-zöld illatával – kommentálta Zólyomi Zsolt parfümőr az Ariel új mosószereinek bemutatóján az új illatokat. – Az “Amethyst Flower” megejtően kedves, feminin virágossága pedig egy mesebeli komplex virágcsokoré, benne az Earl Grey teából ismerős bergamottos, azaz keserűnarancshéj-illóolajos illatjeggyel. Érdekessége, hogy a frissessége mögött érzékelhető női karakter finom gyümölcsösségű telt feminitása lengedez végig a kompozíción, így az ezzel mosott textíliákat örömmel ölelik majd magukhoz, vagy bújnak beléjük a hölgyek és a család gyermekei mellett a férfiak is.