Szerző: Lázár Noémi
Bergendy Péter Post Mortem című alkotását – az első magyar horrort -, pár nappal Halloween előtt, október 28-án kezdték el vetíteni a hazai mozik.
Általában kevés szót ejtenek a maszkmesterek és sminkesek munkájáról, de ebben a filmben egyszerűen nem lehet elmenni e mellett a teljesítmény mellett! Többek között a főszereplők sminkjeit Sipos Zita make-up-artist és csapata készítette, de nemcsak a főszereplőkét…nos, ez kisebb magyarázatra szorul…
Mi a Post Mortem fotózás?
Anélkül, hogy spojlereznénk, el kell árulnunk egy-két alap dolgot a filmről: a 19. második felében és a 20. század elején dívó Post Mortem fotózás lényege: mikor elhunyt valaki, a családja körében készült egy utolsó „közös” fénykép. Ezen a földi létből eltávozottat olyan formában örökítették meg mintha még a gyászolók között élne. A holttesteket különféle merevítő szerkezetek, drótok segítségével kényszerítették „életszerű” pozitúrákba, és kis pírral, púderrel újra élővé sminkelték őket. A fotográfiák megrendelőit kizárólag a szeretet és az elhunyt emlékezetükben való megőrzése mozgatta eme eléggé morbid, de jószándékú cselekedetükben.
Nos, ezeket a sminkeket készítette Sipos Zita és csapata.
Zitát arra kértük, meséljen a forgatásról: „Először festenem kellett egy halottat, majd a halottból egy „élőt”, tehát egy kihűlt, sápadt arcba kellett sminkkel életet lehelni. Ez volt az egészben a legnagyobb kihívás. A szép halottakat én csináltam, a „halott halottakat” (a megfagyott, temetetlen halottakat, a szerk.) meg a maszkmester, Hámori Dani és teamje.”
De a falusi nők, a főszereplő kislány, Hais Fruzsina és a főszereplő, Klem Viktor sminkjét is Zitáék készítették el.
„Láthatatlan sminket kellett sminkelnem”
„Vissza kellett fognom magam. Nagy András operatőr szigorúan tiltotta a sminket, mármint inkább azt, hogy látszódjon a smink. Csak annyira szabadott festenem, hogy korrigáljam a kisebb bőrhibákat, picit alapozzak, hogy a színészek kameraképes állapotban legyenek. Örömmel láttam a gálavetítésen, hogy így is szépek voltak az arcok köszönhetően az operatőri munkának, a világítástechnikának. Öregíteni sem kellett, az ügyes operatőr a lámpával „csinált” ráncokat, sötét redőket a szereplőkre.
A régi, falusi korban egy 40-50 éves nő már fejkendős „néni” volt, szóval smink szóba sem jöhetett. A Marcsát alakító Schell Judit először egy ráncos, szomorú, keserű asszony, aki mindenkit elvesztett a háborúban, de a film alatt kivirul, visszaváltozik eredeti szépségére. „Csak az utolsó jelenetnél sminkelhettem Juditot szépre. Ott tehettem egy kis szájfényt vagy inkább csak ajakbalzsamot.”
A Post Mortem 10 díjat hozott el a világ egyik legnevesebb horror, sci-fi, akció és kultfilmfesztiváljáról, a 15. Toronto After Dark Filmfesztiválról, valamint a Nemzeti Filmintézet a Post Mortemet nevezte be a 2022-es, 94. Oscar-verseny nemzetközi film kategóriájába Magyarország képviselőjeként, tehát a legjobb külföldi film kategóriájában indul majd a szobrocskáért.
A témához kapcsolódó fontos cikkeink:
„A legnagyobb inspirációt a színek adják”
Borzongj! Jönnek a dark beauty napjai